AB Splittest

A/B Splittest – tag beslutninger baseret på data

En af de store fordele ved at drive en internetforretning i dag, er at man nemt kan teste og indsamle data omkring ens forretnings produkter og markedsføring. Det kan en internetforretning bruge til at træffe bedre beslutninger, da de er baseret på data, fremfor at gætte sig frem til hvad der virker og hvad ikke virker i forretningen.

De fleste store firmaer har i dag adgang til enorme mængder af data, og her bruger mange kunstig intelligens til at identificere mønstre, lave nye modeller og forudsige ting omkring deres kunder, produkter og markedsføring. Det kan de fleste små og mellemstore virksomheder ikke konkurrere med, da det er de færreste, som har adgang til store mængder af data eller har viden omkring machine learning.

Der findes dog mange smarte software værktøjer og teknikker i dag, som små og mellemstore virksomheder kan bruge optimere deres produkter og markedsføring. Der er især nogle muligheder med A/B splittest, da det er indbygget i mange værktøjer i dag.

Brug A/B splittest

A/B splittest er en metode, hvor du holder to forskellige versioner af dit produkt(hjemmeside, software, app) op i mod hinanden – med det formål at finde ud af hvad der virker bedst.

Du kan fx lave en A/B splittest, hvor du tester konverteringsprocenten på 2 forskellige knapper på din webshop. Altså hvad giver flest kliks: En knap med teksten tilføj til kurv eller og en knap med teksten tilmeld dig nu.

A/B splittest værktøjet gør så at den ene knap med teksten tilføj til kurv bliver vist 50% af de besøgende, og den anden knap med teksten tilmeld dig nu, bliver vist til de resterende 50% af de besøgende. A/B splittest værktøjet indsamler data og analyserer de besøgende, hvor værktøjet så efter noget tid kan konkludere hvad der virker bedst.