Niche webshop

Niche webshop

Når du vælger at starte en ny niche webshop, er det altid godt at undersøge markedet først, inden du vælger at åbne din webshop. Du kan fx starte med at kigge på hvor stort markedet er for de produkter du vil sælge, og om der er nogle webshops, som sælger produkterne i forvejen.

Undgå hård konkurrence hvis du er ny i gamet

Der er fx nogle nicher hvor der er mange om buddet og der er derfor en hård konkurrence om at få fat i kunderne. I disse nicher er der sjældent gode penge at tjene på kort sigt, da priserne bliver presset helt i bund pga hård konkurrence, og der skal derfor sælges rigtig mange varer, før at det rigtig kan betale sig at drive forretning.

Gå efter en niche med ingen eller lav konkurrence

Der er langt bedre at starte en niche webshop, hvor der ingen konkurrence eller lav konkurrence er, og der stadig er en høj margin på produkterne. Så behøves du nemlig ikke et stort markedsføring budget fra start, og du kan nemmere slå igennem med din markedsføring, da du ikke skal konkurrence med andre. Du tjener gode penge fra dag, og du kan gradvist udvide din niche webshop i takt med at du tjener penge.

Hvordan finder jeg en niche med lav konkurrence?

De brancher hvor der er lav konkurrence er ofte de brancher, hvor det er svært at starte op i. Rumfirmaet SpaceX har fx meget få konkurrenter, da der ikke er ret mange firmaer, som kan bygge rumraketter der kan lande helt af sig selv.

Du kan fx prøve at undersøge om du kan lave dit eget produkt eller forhandle produkter som endnu ikke er på markedet endnu og som er svære for andre at producere.

Der er også nogle produkter og services som ikke har forandret sig i mange år, og her er der typisk også nogle muligheder, hvis du bygger videre og tilføjer helt nye tiltag til produktet/servicen. Der er fx mange nye produkter og services i udlandet, som ikke har fundet sin vej til Danmark endnu.

Jeg har fx medejer i webshoppen vinoli.dk, hvor vi sælger vin på abonnement. Det er en helt ny måde at handle vin på i vinbranchen, og vi har på den måde skabt vores helt egen niche. Plus-q.dk er også et godt eksempel på en niche webshop. De sælger udelukkende kvindetøj i plus size størrelser, og de skal dermed ikke konkurrere med de helt store tøj webshops.

Du kan stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad er der en stor efterspørgsel på, og og hvordan ser denne efterspørgsel ud i fremtiden?
  • Er der nogle behov i markedet, som ikke bliver dækket i dag?
  • Hvilke kompetencer har stor værdi i dag og i fremtiden, og hvordan kan jeg tilegne mig disse kompetencer?
  • Hvordan kan jeg skabe noget der er svært for andre at kopiere?
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *