GRASP PRINCIPPER

GRASP principper

G.R.A.S.P står for General Responsibility Assignment Software Patterns. Det forklarer de mest fundamentale principper når der skal tildeles ansvar til objekter.

GRASP controller

Controlleren står for kummunikation mellem UI laget og model laget. Det vil sige at man giver en controller ansvaret for en handling som er foretaget et sted, som forsager en handling et andet sted.

GRASP creator

Bruges til at beslutte hvilke klasser objektet instantieres i. Det objekt eller klasse som har de initierende data bruger vi informations ekspert til at gøre det med.

Ved brug af informations ekspert er det kontrolleren som oprettet objektet og tilføjer det til arraylisten i en container. Det giver low coupling, da klasserne er mere adskilt. Low cohesion forekommer, da controlleren skal lave flere ting, så koden kan blive sværere og forstå og rodet.

GRASP low coupling

Coupling beskriver hvor tæt to klasser eller komponenter er forbundet. Der er high coupling hvis en ændring i den ene klasse kræver ændring i den anden. Ved brug af low coupling relateres klasserne til hinanden ved at referer til en andens klasse metoder eller attributter. Der fremmes genbrug og der modvirker vandrende fejl.

GRASP high cohesion

High cohesion hjælper til at holde kompleksiteten i it-systemet så lav som muligt. Dette tilstræbes ved brug af fornuftige navne til klasser, metoder og attributterne. Navnene skal passe til det enkelte formål. Det gør koden lettere at forstå og vedligeholde.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *